Sunday 6 January 2013

Interview: Krizia Schiavone (Shark Attack)

Krizia Schiavone is een 22-jarige modeblogster en leerkracht uit Maasmechelen. Al sinds 2009 gunt ze haar - talrijke - lezers een blik achter de schermen in haar modeleven, en is ondertussen een van de bekendste huidige Vlaamse modeblogsters geworden. Haar blog heet Shark Attack , haar stijl is rock'n'roll (ze is een grote Jim Morrison fan) en haar look werkt ze graag af met een luxe handtas en dieprode lippen à la Monica Bellucci. Ze praatte met Monsieur Media over de kracht van social media, de toekomst van bloggen en do's en don'ts voor beginners.

MM: Hoe belangrijk is invloed hebben op social media in jouw leven?
Schiavone: "Het is het niet het meest belangrijke in mijn leven en zeker niet mijn hoofddoel als blogger, maar het is toch wel altijd leuk om te zien dat ik nieuwe followers heb op mijn blog, mijn Facebook-pagina, mijn Twitter- of Instagram-account. Social media zijn sowieso een integraal deel van het dagelijks leven geworden, maar in het leven van een blogger zijn ze al helemaal onmisbaar. Heb je iets leuks gekocht? Hop, maak een foto met Instagram en al je volgers hebben het gezien. Is er net iets spannends gebeurd? Het is al getweet! Ik zou liegen als het aantal volgers op social media-kanalen voor bloggers niet belangrijk zijn - veel merken en PR-bureaus vragen ook cijfers op om je invloed te meten - maar voor mij is het niet het belangrijkste."

Monsieur Media: Wat zijn de voordelen van bloggen tegenover klassieke journalistiek?
Krizia Schiavone: "Bij het bloggen heb je rechtstreeks contact met je lezers: ze kunnen comments achterlaten, waardoor je jezelf dan ook meteen een beeld kan schetsen over hoe leuk jouw lezers de desbetreffende blog post vonden. Je krijgt instant  feedback en je kan je blog dagelijks of zelfs vaker updaten. Bij een tijdschrift is er een wekelijkse of maandelijkse editie, wat toch wel weer best een groot verschil is."

MM: Je bent onlangs beginnen werken als leerkracht, heb je bewust gekozen om niet in de modewereld te werken?
Schiavone: "Mode heeft me altijd al geboeid en geïnspireerd, maar het is een keiharde business. Ik heb geen tekentalent en met de naaimachine kan ik ook niet overweg, dus modeontwerpster worden zit er al niet in. Ik was al aan mijn leerkrachtenopleiding begonnen toen ik mijn blog startte, dus stoppen om bijvoorbeeld journalistiek te gaan studeren was voor mij geen optie. Mijn diploma als leerkracht biedt mij toch wel enige standvastigheid. Mocht ik van gedachte veranderen, kan ik nog altijd aan een nieuwe, meer modebewuste opleiding beginnen. Ik ben tenslotte nog 'maar' 23 jaar. Maar ik wil ook iets hebben om op te kunnen terugvallen als mijn avonturen in de modewereld op een sisser zouden aflopen."

MM: Wat zijn de grootste nadelen van modeblogger zijn?
Schiavone: "Bloggen neemt een groot deel van je tijd in beslag. Ik kan niet van mijn blog leven en als je dan nog een andere job hebt is het soms moeilijk om een balans te vinden tussen bloggen en werken. Regelmatig de updaten kan ook vermoeiend zijn, maar je wilt tenslotte wel dat je lezers blijven terugkomen. En velen denken dat bloggers narcistische 'stoefers' zonder inhoud zijn, wat ook geen compliment is uiteraard."

MM: Voel je je serieus genomen als blogger? 
Schiavone: "In de blogger community zelf wel, maar ik weet dat er een antal journalisten zijn die met de bloggers spotten. Zij begrijpen dan niet waarom bloggers ook naar mode-events en -shows mogen komen. Ook hoor ik vaak dat merken bloggers contacteren om een gesponsorde post te schrijven, maar hen met een belachelijk klein bedrag willen compenseren. Je kan dan bijvoorbeeld ook niet met hen onderhandelen. Soms eisen ze zelfs dat je gratis voor hen schrijft, voor de 'eer'. Je blogt natuurlijk niet voor het geld, maar je steekt er tenslotte wel tijd en moeite in om een mooi artikel af te leveren. Dan voel je je soms wel in de maling genomen, ja."

MM: Welke richting zie je modebloggen in België uitgaan?
Schiavone: "Daar heb ik niet zo'n goed overzicht van. Wat ik wel weet is dat België, in vergelijking met onze buurlanden, hopeloos achter staat op het gebied van bloggen. Ja, onze buurlanden zijn een stuk groter, maar ik heb het gevoel dat ze soms nog niet eens willen proberen om de Belgische bloggers-scene naar voren te schuiven. Ik ken zoveel getalenteerde bloggers, maar zij krijgen niet de kans om zich te bewijzen. Toch hoop ik dat hier snel verandering in komt."

Nog enkele tips van Krizia voor bloggers in spe:

- Probeer regelmatig een blog post te schrijven zodat je lezers regelmatig terugkeren.
- Verwittig ook op zo veel mogelijk social media (Facebook, Twitter, Bloglovin', Instagram, Tumblr...) dat er een nieuwe blog post online staat. Zo bereik je meer mensen.
- Laat zoveel mogelijk comments achter op andere blogs met een link naar je eigen blog. Wel ben ik allergisch aan de volgende comment: "Hey, leuke blog, als jij mij volgt, volg ik je ook." Zo'n comment achterlaten is not done.
- Blog niet omdat je denkt dat alle bloggers gratis spullen krijgen. Dit is écht geen goede reden om te beginnen bloggen. Ga ook geen PR-bureau's of andere bloggers stalken voor gratis spulletjes.
- Let op je spelling en grammatica. Je kan dan wel de leukste blog ter wereld hebben, met knoerten van taalfouten in je teksten is er helemaal niets aan. 
- Zorg voor een verzorgde, simpele maar catchy lay-out. Blogs met een overdaad aan kleur, glitter- en geluidseffecten, foto's in onregelmatige groottes zijn voor mij een reden om meteen weg te klikken. Zorg ook voor een catchy logo dat jouw blog goed samenvat."

http://www.sharkattackfashionblog.com/

(c) foto's en video: Krizia Schiavone

No comments:

Post a Comment