Monday 17 December 2012

Review: Thought Catalog


Het internet kent anno 2012 talloze sites die hun eigen invulling aan de klassieke journalistiek bijdragen. Een goed voorbeeld hiervan is Thought Catalog. Opgericht in 2009 door Chris Lavergne, vult Thought Catalog een niche in de markt waar velen niet wisten dat ze bestond: een platform voor “confessionele media”. Op de website dragen een enorme variĆ«teit aan (jonge) journalisten dagelijks artikels bij, meestal vanuit een persoonlijk standpunt en met een taal die vooral jongeren aanspreekt.

Thema's als seksualiteit, politiek, economie, populaire cultuur en social media worden lustig besproken, vanuit verschillende standpunten en zonder censuur. Volgens Forbes is TC een mengeling van hyperpersonele en meestal controversiƫle essays, en daar ligt de grote aantrekkingskracht van TC. De huidige generatie van twintigers is opgegroeid met social media en blogs, waardoor het delen van persoonlijke ervaringen een eigen cultus heeft aangenomen, wat op TC duidelijk is door de 2 miljoen unique visits elke maand.

Ikzelf lees al sinds het begin de artikelen op Thought Catalog, en hetgeen mij initieel vooral aantrok was het gevoel dat iemand anders aan de andere kant van de wereld dezelfde strubbelingen doormaakt. Artikels als '25 Dingen die je als twintiger moet gedaan hebben' of 'Waarom single zijn leuk is' klinken voor veel criticasters als banale navelstaarderij, maar voor Generatie Y is dit spek naar onze bek. Websites als Gawker, die ook niet vies zijn van een beetje controverse, hebben toch felle kritiek op dit soort 'zinloze, diepgangloze' geschrijf en vrezen dat sites als TC de reden zijn waarom jongeren in 2012 zo zelfingenomen zijn. Ze vrezen zelfs dat een dergelijke site het einde van degelijke journalistiek inluidt. Ik maakte een balans op:

PRO 
  • Enorme diversiteit aan content en bronnen
  • Herkenbaarheid topics
  • Constante stroom aan artikels

CONTRA
  • Sommige stukken redelijk banaal
  • Eerder egocentrische insteek
  • Lijstjesformat te vaak gebruikt
Of websites als Thought Catalog de ik-cultus van jongeren stimuleert, zou kunnen; maar het is nu eenmaal de manier waarop deze maatschappij werkt. Iedereen heeft een stem en de mogelijkheid zichzelf tot een merk te verheffen. Of dat dan weer het einde van objectieve journalistiek inluidt zou ik niet zeggen. Thought Catalog is eerder entertainment en vermakend leesvoer, en zo lang er ruimte is voor serieuze, nieuwsgerichte websites is er volgens mij geen enkel probleem.

No comments:

Post a Comment