Het internet kent anno 2012 talloze
sites die hun eigen invulling aan de klassieke journalistiek
bijdragen. Een goed voorbeeld hiervan is Thought Catalog. Opgericht
in 2009 door Chris Lavergne, vult Thought Catalog een niche in de
markt waar velen niet wisten dat ze bestond: een platform voor
“confessionele media”. Op de website dragen een enorme variĆ«teit
aan (jonge) journalisten dagelijks artikels bij, meestal vanuit een
persoonlijk standpunt en met een taal die vooral jongeren aanspreekt.
Thema's als seksualiteit, politiek, economie, populaire cultuur en
social media worden lustig besproken, vanuit verschillende standpunten en zonder censuur. Volgens Forbes is TC een
mengeling van hyperpersonele en meestal controversiƫle essays, en
daar ligt de grote aantrekkingskracht van TC. De huidige
generatie van twintigers is opgegroeid met social media en blogs,
waardoor het delen van persoonlijke ervaringen een eigen cultus heeft
aangenomen, wat op TC duidelijk is door de 2 miljoen unique visits elke maand.
Ikzelf lees al sinds het begin de artikelen op Thought
Catalog, en hetgeen mij initieel vooral aantrok was het gevoel dat
iemand anders aan de andere kant van de wereld dezelfde strubbelingen
doormaakt. Artikels als '25 Dingen die je als twintiger moet
gedaan hebben' of 'Waarom single zijn leuk is' klinken voor veel
criticasters als banale navelstaarderij, maar voor Generatie Y is dit
spek naar onze bek. Websites als Gawker, die ook niet vies zijn van
een beetje controverse, hebben toch felle kritiek op dit soort
'zinloze, diepgangloze' geschrijf en vrezen dat sites als TC de reden
zijn waarom jongeren in 2012 zo zelfingenomen zijn. Ze vrezen zelfs
dat een dergelijke site het einde van degelijke journalistiek
inluidt. Ik maakte een balans op:
PRO
- Enorme diversiteit aan content en bronnen
- Herkenbaarheid topics
- Constante stroom aan artikels
CONTRA
- Sommige stukken redelijk banaal
- Eerder egocentrische insteek
- Lijstjesformat te vaak gebruikt
Of websites als Thought Catalog de
ik-cultus van jongeren stimuleert, zou kunnen; maar het is nu eenmaal
de manier waarop deze maatschappij werkt. Iedereen heeft een stem en
de mogelijkheid zichzelf tot een merk te verheffen. Of dat dan weer
het einde van objectieve journalistiek inluidt zou ik niet zeggen.
Thought Catalog is eerder entertainment en vermakend leesvoer, en zo
lang er ruimte is voor serieuze, nieuwsgerichte websites is er volgens mij geen
enkel probleem.
No comments:
Post a Comment