Saturday 29 December 2012

Wees overal

Naast student journalistiek ben ik ook modeblogger. Al sinds april 2009 schrijf ik mijn gedachten over mannenmode neer, en het is mijn meest dierbare creatieve uitlaatklep. Of een blog op zich nog steeds een 'nieuw' medium kan genoemd worden, is voor discussie vatbaar. Het staat echter wel vast dat de ster van het bloggen nog steeds rijzende is, zeker in Belgiƫ waar het fenomeen nog iets recenter is. Er zijn verschillen vormen van bloggen, micro- en macrobloggen, maar het meest interessante product krijgt men wanneer men alle vormen combineert. Ik schrijf artikels op Blogger (dankzij Monsieur Media tweemaal) en Wordpress, ik tweet, heb een Facebook fanpagina, een actieve Tumblr-account, gebruik Instagram en pin soms foto's op Pinterest. Ik had ooit een MySpace- en Netlogaccount maar die liggen nu langs de digitale snelweg weg te kwijnen. Vele netwerken zijn vergankelijk gebleken, maar ze speelden toch een integrale rol in de ontwikkeling van de generatie die opgroeide sinds de jaren '90.
Bron: Google images
Al deze vormen van bloggen en sociaal netwerken gecombineerd moeten een stevig en coherent geheel vormen om enig succes voort te brengen. Als je alle netwerken die gelinkt zijn aan jouw 'merk' niet onderhoudt, dan ben je minder geloofwaardig. Als jouw Twitter bio 'social media expert' zegt, volstaat het niet om drie keer per maand iets te tweeten, en maar door 12 mensen gevolgd te worden. Als blogger en journalist heb ik gemerkt dat vooral via Twitter de meeste kansen op professioneel succes zich voordoen. Iedereen kan zijn eigen online imago opbouwen en voeden zoals hij/zij wil, en dat is van cruciaal belang om in de wereld van nieuwe media verder te geraken en te interageren met belangrijke agenten uit jouw industrie van interesse. Ik tweet nu ook al bijna vier jaar, en elke dag opnieuw kan ik niet wachten om te zien wie welke meningen deelt of discussies op gang trekt. Wees overal vertegenwoordigd, zorg voor originele content en ook al luistert er niemand in het begin: volhard. Uiteindelijk zal er iemand je horen.

No comments:

Post a Comment