Sunday 30 December 2012

Filter over de privacy?

Bron: Google Images
Toen foto-sharing dienst Instagram vorige week bekend maakte dat de foto's van elke gebruiker door hen kunnen verkocht worden aan eender welk bedrijf, zonder toestemming van de 'fotograaf', ontstond er een wereldwijde schokgolf van verontwaardiging. Velen zwoeren nooit meer gebruik te maken van de app en vonden dit een regelrechte aantasting van hun privacy. Gisteren meldde persagentschap Reuters dat het aantal gebruikers van Instagram met een kwart gedaald is sinds de aankondiging, wat een verlies van een kleine 4 miljoen Instagrammers betekent. Als medium voor burgerjournalistiek is Instagram de geknipte kandidaat: het real time, wereldwijd en moeiteloos kunnen delen van visueel nieuws was de droom van vele journalisten uit het verleden. En nu dreigen al die burgerjournalisten de rechten op hun beelden te verliezen. Ook al ontkende Instagram dat het zo'n vaart zou lopen, is er nu reeds een rechtzaak tegen het bedrijf aangespannen door gebruikers die zich misbruikt voelen. 

Maar welk recht hebben we om zo verontwaardigd te zijn? De app is namelijk gratis, dus niemand heeft geld geïnvesteerd in dit bedrijf. Facebook betaalde dit najaar die roemruchte som van 1 miljard dollar om Instagram over te kopen, dus is het eigenlijk toch maar normaal dat die investering zichzelf begint terug te betalen? Het is in ieder geval een interessante discussie, die zeker niet voor de laatste keer gevoerd zal worden in dit tijdperk waar privacy een enorm andere dimensie heeft aangenomen.

Relevante links:

No comments:

Post a Comment